Strava v denních a ročních biorytmech

Pomocí techniky jsme schopni nevnímat rozdíl mezi dnem a nocí, létem a zimou.

Náš organismus stvořený za pomoci přírodních zákonů neoklameme. Voda v našem organismu vnímá příliv a odliv a energii rána, poledne, noci či ročních období.

Střídání dne a noci je pro nás běžnou záležitostí,o které nepřemýšlíme a více či méně se jí přizpůsobujeme. Většina z nás přes den pracuje a v noci spí. Potřeba spánku je různá a mění se s věkem.

Novorozenec spí téměř 24 hod. denně, ale postupně během roku přibývá bdělých chvil. Kolem 1 roku spí, kromě noci, ještě 2x během dne. Až do 5- ti let je vhodný spánek po obědě, i když jeho délka je různá.

Postupem doby dbáme na pravidelnost odpočinku a aktivity. Ani přehnaná pracovní činnost či jiná aktivita celý den, ale ani stálé lenošení a odpočívání nejsou tou pravou náplní dne.

Potřeba spánku v dospělém věku je různá, někomu stačí 4 až 6 hodin, druhý potřebuje 8 hodin. Ráno bychom se měli cítit aktivní a odpočatí. Problém nastává, když se ráno cítíme unavení, nebo když potřeba spánku přesahuje 9 hodin denně. Přirozené je chodit spát brzy, aby několik hodin spánku proběhlo před půlnocí a vstávat brzy.

Vynálezem elektřiny a PC se životní rytmy obracejí, a to již u dětí, což vyvolává v organismu nestabilitu, náchylnost k nemocem a ke špatnému psychickému naladění.

Po změně stravy se může zkrátit potřeba spánku, spánek je klidnější, hlubší a ráno je člověk svěží a plný energie. Hyperaktivní se zklidňují a spánek je klidný a pravidelný.

Pravidelný režim v jídle je velmi důležitý. Chaotický příjem potravy může znamenat oslabení zažívání. V dětském věku je dobré jíst 5x denně s přestávkami 2 hodin, v dospělém 3x denně s přestávkami 3 hodin, abychom dali prostor pro strávení.

Nestrávená potrava stagnuje a zahnívá. Velkou zhoubou pro naše trávení je neustálé uždibování.

Snídaně

Měla by být taková, aby nastartovala trávení, posílila organismus, nezatížila nás a nevzala nám potřebnou energii nutnou pro zvládnutí všech zátěží, které nás během dne čekají.

Řidší polévka minerálně bohatá nebo obilná kaše nám nastartuje metabolismus.

Obilí na kaši je ideální vařit pomalu s větším množstvím vody až se rozvaří. Pokud toto nezvládneme, je výjimečně možné používat instantní kaši bez přídavku mléka a cukru. Kaši podáváme s vařenou nebo dušenou zeleninou, semínky, mandlemi, sladem.

Nejvhodnější doba pro snídaní je 8 -9 hodina.

Oběd

Největší a nejbohatší jídlo dne. Ideální oběd je složen z polévky a dalšího kompletně vyváženého jídla. Polévky mohou být hustší. Kromě zeleniny mohou obsahovat i obiloviny nebo luštěniny a být zahuštěny škrobem, nudlemi či jinou zavářku. Je dobré, když polévka obsahuje zeleninu kořenovou, kulatou i listovou.

Hlavní chod by se měl skládat z 50 – 60% celých obilných zrn, 20% luštěniny a dále z tepelně upravené, syrové a kvašené zeleniny. V létě je přirozené konzumovat více syrové zeleniny, v zimě více tepelně upravené a kvašené zeleniny.

Vhodná doba oběda je mezi 11 a 13 hodinou. Doba mezi 14 a 15 hodinou není k jídlu vhodná. V této době je organismus v útlumu a vše co přijmeme zatěžuje. Mimo jiné v této době vzniká nejvíce úrazů a havárií.

Večeře

Poslední jídlo dne nemusí být kompletní a není nutné, aby obsahovalo všechny tři základní součásti jako u oběda. Můžeme si dát jen dušenou zeleninu s obilným zrnem nebo luštěninový nákyp či obilnou palačinku s luštěninovou pomazánkou. Z úspory času můžeme ohřát i jídlo od oběda. Ovšem neohříváme zeleninu, tu připravujeme vždy těsně před konzumací.

Podle biorytmů by večeře měla být do 18 hod.

Večer už nemá náš zažívací systém možnost trávit a to, co sníme v našich střevech zahnívá, vytvářejí se v něm toxické látky, které zhoršují kvalitu střeva a zatěžují ledviny.

Pokud toto nedodržujeme, budíme se s kruhy či váčky pod očima, jsme unavení a špatně se nám vstává. Méně škodlivé je sníst nezdravé jídlo během dne než sebezdravější jídlo večer po 18 hodině.

Důležité je jíst v sedě v klidu a kousat.

Pokud vykonáváme při jídle jinou činnost, pak zaměstnáme celý organismus a tudíž trávení neproběhne dokonale.

Nestrávená potrava zahnívá, stagnuje a poškozuje sliznici střeva, neuvolní se dostatek živin a energie a celý proces neproběhne úspěšně. Pokud to provádíme často necítíme se dobře.

Dříve se lidé před jídlem modlili, děkovali za potravu a zároveň modlitba přinášela zklidnění a tím byl zažívací systém připraven na příjem a trávení potravy.

Vztah k jídlu a stolování je základem od nejútlejšího věku. Rozhodně není na místě honit dítě se lžičkou kolem stolu, či krmit dítě zaujaté hrou, jen abychom odvedli jeho pozornost.

Komentáře

komentáře

Získejte registraci domén s tld .online, .space, .store, .tech zdarma!
Stačí si k jedné z těchto domén vybrat hosting Plus nebo Mega a registraci domény od nás dostanete za 0 Kč!
Objednat